Jongeren vegen hun hol af met kranten
Eindelijk eens een onderzoek waar we iets aan hebben. Dit keer niet weer een dure door vriendjes gesubsidieerde commissie van ouwe lullen in krijtpakken maar een frisse jonge vent zoals de Volkskrant schrijft.
De 15-jarige Matthew Robson werd in het kader van een schoolstage bij marktonderzoeksbureau Morgan Stanley gevraagd te beschrijven hoe hij en zijn vrienden gebruik maken van media. Nou vooral de oude bomenhandel en de wij-willen-voor-ons-gecopypast-nieuws-betaald-worden-media kwamen er niet best af. Twitteren via het mobieltje is waanzin omdat ze het beltegoed liever gebruiken om lekker met elkaar te kwekken. De papieren kranten, ja van de oude bomenhandelaars, lezen ze niet omdat je het nieuwste nieuws gratis en mooi samengevat op het internet kunt lezen. Net als de wanhopige breinverminkingsbuizenkijkers worden ze knettergek van al die reclame die van alle kanten op hun beeldscherm geplempt wordt.
Knap onderzoek van die jongen en realistischer dan dat van de commissie Brinkman die precies in lijn met de bedoelingen van de krijtstreeppakken poen wil roven bij de internetgebruikers. Of ene minister van Leuke Hoeden die de knip meent te moeten trekken om een stelletje oude-bomenhandelaars in leven te houden. Die ouwe lullen kunnen nog een hoop leren van de jeugd.