Opblaaspoppen lopen leeg
Een wel heel vreemd verschijnsel waart over ons land. Terwijl in het verleden alle mogelijke aanlokkelijke opblaaspoppen dagelijks door hun liefhebbers werden opgeblazen is dit woensdag plotseling gestopt. Met als resultaat dat de opblaaspoppen er nu maar een beetje leeggelopen bij hangen en er volledig afgejutterd uit zien. Hun felrode uitgelopen lippenstift, groene mascara, heilig glijmiddel en dat soort camouflagemiddelen plakt nog een beetje de vale vellen aan elkaar.
Voor alle hunkeringen waren er altijd heel gewillige opblaaspoppen verkrijgbaar. Voor liefhebbers van groen vingeren in een warm bad met rode rozen of tomaten of voor de liefhebbers van een verplicht maagdenvlies was er keus genoeg. Op elke hoek van de straat was er wel een opblaaspop te vinden die staande op een zeepkist met opengesperde mond smeekte om een opblaasbeurt. Brievenbussen puilden uit met reclamefolders over opblaaspoppen en hun fabrikanten. Maar nu zijn ze uitgeblazen.
Het is volgens de hoogleraar in de opblaaspopperij Ayaki Seikō een heel normale ontwikkeling in de relatie met en het gebruik van opblaaspoppen. Ayaki, schrijver van de bestseller ‘A fresh doll a day keeps the doctor away’ is ervaringsdeskundige en blaast er dagelijks bij meer dan 90 leeglopers wat meer puf in. Ayaki, die tevens adviseur is bij meer dan 200 organisaties, die zich met opblaaspoppen bezighouden, zoals de Bilderbergers en de NWO, meent dat de plotselinge opblaasmoeheid van het blaasvee ontstaan is door het in de markt zetten van verkeerde producten.
Een goede opblaaspop moet volgens Ayaki op onderdelen volledig inwisselbaar zijn. Als het in de mode is om opblaaspoppen met blonde haren in de markt te zetten moet je geen opblaaspoppen met die kortgeknipte rode wanhoopskapsels aanbieden. Of van die male dolls met een eeuwige glimlach, een rode kop en een rubberen ruggegraat. Dat verkoopt voor geen meter terwijl het toch heel simpel is om er even een andere pruik op te zetten.
Een echte spindokter dus en daarom ontving hij vanmorgen van enkele opblaaspoppenfabrikanten uit Nederland een dringende oproep om hulp. Ayaki heeft laten weten dat er geen fluit aan te doen valt. Er zijn vele redenen voor de opblaaspoppenliefhebbers om er mee te kappen, zegt Ayaki, zo heeft het modebeeld een grote invloed.
Vroeger was bijvoorbeeld rood populair en vandaag is dat dan weer blond. Maar de belangrijkste reden is wel dat de fut er een beetje uit gaat als je dag in dag uit je de longen uit je lijf blaast en dat dan vervolgens zo’n niet te verzadigen pop, die alleen maar met zichzelf aan het spelen is, er maar rimpelig en bewegingloos bij blijft liggen. Ja, dan ben je zó uitgeblazen.